понеделник, 24 февруари 2014 г.

Спанакопита / Пай със спанак

В къщи всички много обичаме спанакопита, дори и малката Александра може да изяде почти цяло парче за закуска. По това време на пазара има спанак и ароматни треви в изобилие, така, че на мен остава само да имам настроението, за да я спретна. Когато имам място в фризера правя няколко спанакопити, в по-малки тавички, които замразявам и така имам с какво да почерпя неочаквани гости.
Spanakopita_8465
Точените листи правят спанакопитата много по-вкусна. Аз съм си измислила една моя технология да точа листи много бързо и без да се използвам допълнително брашно. Тестото е много сполучливо и страхотно пластично. Моята спанакопита има винаги две тънки кори и не много дебел пълнеж (за да не подмокря корите след изпичането). Така след изпичането остава хрупкава за дълго време. Има и една тънкост при печенето, за да стане хрупкава- печене на 175С с вентилатор, т.е на температурата при която пека бишкоти, кексове. При тази температура спанакопитатата се пече най-добре и във вътрешността не задържа вода.
Spanakopita_8352
Пълнежът е същият с който правя спанакопита, т.е.от спанак, пресен лук, зрял лук, зелении (листно цвекло, коприва, лопуш, ароматни треви) и сирене фета, не много солено. Понеже в България е трудно да се намерят тези зелении, можете да прибавите праз лук за обогатяване на вкуса.
Spanakopita_8404a
Ако обичате копривата, можете да направите тази баница от коприва и ароматни зелении по ваш избор. Правила съм такава и е много вкусна.
Ето и рецептата:
Продукти за тестото:
  • 1/2 чаша зехтин
  • 1/2 ч.ч. прясно мляко
  • 1/2 ч.ч. вода
  • 1 ч.л. оцет
  • 1ч.л.захар,
  • 1 ч.л сол
  • около 3 ч.ч. брашно (колкото поеме)
Приготвяне на тестото:
В дълбока купа смесете зехтина, прясното мляко, водата, оцета, захарта, солта и разбъркайте. Пресейте брашното и прибавяйте на части.В началото бъркате с лъжица  докато започне да се сгъстява и замесите с ръка меко тесто. Поставете в купа, покрийте с прозрачно фолио и оставете да почине 1 час. През това време пригответе пълнежа.
Продукти за пълнежа: Количеството което давам е примерно, ако ви остане излишно, запазете го в фризера за друг път.
  • 750 гр. спанак
  • 1 зрял лук
  • 4 стръка пресен лук
  • 200 гр. зелении (ако нямате такива заменете с праз)
  • ароматни треви: прясно резене или копър
Приготвяне на пълнежа:
Задушаваме нарязания на дребно пресен и зелен лук в 1/2 ч.чаша зехтин, докато омекне, прибавяме спанака нарязан на ленти (може да използвате и замразен), след като омекне и спадне добавяме зелениите, каквито имате според сезона (лопуш, листно цвекло, коприва, пореч, полски мак, средиземноморска нузла и ароматни треви: резене и копър. Задушаваме всичко за около 20 мин, докато се изпари отделилата се вода от тях. Отстранете от огъня и оставете да изстине.
Оформяне:
  • тава с диаметър 30 см.
  • две парчета дебел найлон
  • половин цяло яйце разредено с малко вода
  • 1/2 ч.ч. сирене фета
  • 1 с.л. зехтин
Ще са ви нужни две парчета дебел найлон. За тава с диаметър 30 см за кората, с която ще покриете дъното откъснете топка тесто с тежина 400гр., разточете с помощта на найлоните на кора с дебелина 3 милиметра. Намажете дъното на тавата с 1 с.л. зехтин с помощта на четка. Покрийте дъното с кората, наместете и отлепете от найлона.
Spanakopita_8300  Spanakopita_8301
При мен се получи кора много по-голяма от тавата, защото откъснах повече тесто от необходимото. Изрязах излишното с нож.  Пресметнах, че за да се получи точна ви е нужно 400 гр. тесто.
Spanakopita_8308  Spanakopita_8310Spanakopita_8314  Spanakopita_8317
Разпределете равномерно плънката отгоре. За тази тава на мен ми трябваше около 500 грама плънка (едно кастронче). Натрошете отгоре 1/2 ч.ч. сирене.
Spanakopita_8318  Spanakopita_8319Spanakopita_8324  Spanakopita_8328
По същия начин разточете втората топка тесто на кора със същата дебелина. След изрязването на излишното измерих, че тестото трябва да тежи (300 грама).
Spanakopita_8330  Spanakopita_8332Spanakopita_8334  Spanakopita_8338
Поставете в тавата и затворете баницата като загърнете краищата навътре. Намажете с яйце, разредено с вода с помощта на четка. Набодете с нож, за да излизат парите и да не се издува баницата.
Spanakopita_8343  Spanakopita_8348
Печете в фурна с венилатор на 175С (или на позиция в която печете кекс или курабийки) до златисто, при мен за около 50 мин -1 час.
Допълнение:
Пропорции за тава с диаметър на дъното 30 см:
долна кора 400 гр тесто
горна кора 300 гр. тесто
пълнеж 500 гр.
сирене 90 гр.

Пропорции за тава с диаметър на дъното 26 см:
долна кора 250 гр тесто
горна кора 180 гр. тесто
пълнеж 360 гр.
сирене 60 гр.

Spanakopita_8380
  Spanakopita_8459
Ако имате някакви въпроси ще ви отговоря с удоволствие.

Προβολή άλμπουμ
Spanakopita Спанакопита

Да ви е сладко!
Добре дошли в моя блог! Всички представени рецепти в блога са приготвени, оформени и заснети от мен, както и всички публикации са обект на авторско право по смисъла на Закона за авторско право и сродните му права. Можете да ги изплозвате с не търговска цел като посочите линк към тях.

24 коментара:

  1. Жани,със сигурност ще я направя-обичам хрупкави кори като тези.Но какво имаш предвид от зрял лук-кромид лук ли?А Александра наистина се наслаждава на спанакопитата с удоволствие.Вчера правих с праз една баница и Ради като нея си похапна от баничката.Да са ни живи и здрави тези сладурани!
    Хубава нова седмица ти желая!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Добро утро! Да, като казвам зрял лук имам в предвид кромид лук. Не се и съмнявам, че и на Ради ще й хареса такава баница, но и на вас :)
      Аз като се по твоите указания по сладкарство като се навих, тази година ще направя лично тортата за рождения ден на Александра :)
      Успешна седмица!

      Изтриване
  2. Обичам, обичам ... даже много обичам и честичко я правя :)
    Твоята е просто съвършена!
    И мъничкото Слънчице как сладичко си похапва та чак и на мен ми се дояде :)
    Хубава и усмихната седмица от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Добро утро! Остава само да я опиташ с кори по моя метод :)
      Хубава и успешна седмица и на теб!

      Изтриване
  3. Отговори
    1. Радвам се, че ти е харесала Траянче. Благодаря за посещението!

      Изтриване
  4. Жани, страхотно изглежда! Последно като бях в Гърция много ме изкушаваше спанакопитата и реших, че ще си направя вкъщи, така че твоята рецепта си я запазвам. Ще изчакам обаче да се появят повече пресни зелении на пазара при нас :)
    Поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Между другото този вариант, който аз правя се нарича още и хортопита, защото има и треви в нея (хорта). Значи в баничарниците продават и като моя тип, с две кори или с четири (разточени с точилка и брашно), тъй като се смята за по-традиционен, между другото се точи и по-лесно, освен това е по-лесно смилаема. Колкото е с повече кори една баница, толкова е по-тежка, по-бързо омеква ( значи няма търговски вид).
      Тязи дни тук вали, обаче имам намерение да набера коприва и да направя баница, такъв вид се нарича чукнидопита (тσουκνιδόπιτα), коприва (τσουκνίδα), става също много вкусна!
      Поздрави!

      Изтриване
  5. Бих опитала, защото изглежда чудесно! Даже бих пробвала със смес от различни зеленийки. :)
    Поздрави, Жани, и да нагушкаш малкото съкровище. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще я нагушкам от теб обезателно :) Пробвай, ще ти хареса :)
      Поздрави!

      Изтриване
  6. Виждам, че Александра вече е започнала, та дано остане някое парче и за мен:)! Много ми хареса рецептата, аз съм правила, но винаги с бутер тесто.Непременно ще опитам твоето, Жани! И като се заговорихме и тук за треви я ми кажи познато ли ти е cavolo nero ...и как се казва на български, ако изобщо има такова в Б-я, аз не си спомням! В превод листата би трябвало да се казват ''черно зеле'' !
    Ще ти бъда благодарна да разбера има ли го по-нашите ширини:)...
    Поздрави и прегръдка за Алекс!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Ванче, много добра информация за cavolo nero намерих в един гръцко-италианки блог, ето тук, http://illaboratoriodimmskg.blogspot.gr/2013/11/cavolo-nero.html, много е интересна и ако ти се занимава можеш да го преведеш и да напишеш тема за него в блога си. На мен ще ми е интересно да прочета, а пък и да видя какво приготвяте с него.
      Намерих и подробно видео за него https://www.youtube.com/watch?v=ZUifdjL8x1E
      В България тепърва се популяризира, намерих го с две имена:
      кейл- ето тук http://www.bacchus.bg/show/index.php?storyid=2221358, (може да е същото, а може и да е някаква разновидност, това ти можеш само да го поясниш)
      черно зеле http://goodfood.bg/?go=recipes&p=detail&gf_recipeId=1290,
      прочетох за него, че има вкус подобен на броколи, че се яде в сварен вид, защото сурово е малко пикантно и върви в малки количества, като добавка към салатата.
      Още прочетох, че лесно вирее в България и издържа на българския климат, а така също, че се нарича черно тосканско листно зеле http://forum.flowersnet.info/viewtopic.php?t=50&p=630188, защото се отглежда най-вече в Тоскана, това също само ти можеш да го разясниш.
      Мисля, че съм го виждала тук на зеленчуковия пазар, в Каламата, но не съм му обръщала повече внимание, тъй като не знаех нищо за него досега.
      Изобщо, благодаря за интерсния въпрос, ще ми много интересно ако напишеш нещо за него.

      Въпрос: Когато използваш бутер тесто за да направиш спаначена баница след като изстине не омекват ли корите?
      Хубав следобед!

      Изтриване
    2. Когато поискам информация за това компа ми я дава само на италиански, а аз исках да разбера има ли го в Б-я! Много ми помогна с отговора си, Жани! Благодаря ти! А вкуса е страхотен, правих паста и задушено ....по вкусна трева като, че ли не съм яла :)! По нататък ще пусна публикация! Наистина вирее в Тоскана, а има една друга рецепта - боб по флорентински (Флоренция е в Тоскана) с него, тя си е направо емблематична , да си оближеш пръстите :)!
      За бутера със спанак, ние го хапваме почти веднага, та не мога да кажа, но сигурно поомекват! Но твоята ще я направя :)!
      Хубава вечер!

      Изтриване
    3. Ще чакам за някоя рецепта с кeйл, то е ясно, че е вкусно!
      Un abbraccio cara!

      Изтриване
  7. Жани, чудесна е станала!
    Ще я опитам на всяка цена!
    Алекс е прекрасна!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, радвам се, че ти е харесала, когато му дойде времето не забравяй да я направиш по моя начин.
      Аз много се радвам, че малката яде спанак и всичко правено с него. Освен това тайно врътва копчетата на фурната и едвам успявам да опазя яденето да не изгори :)
      Поздрави!

      Изтриване
  8. Само като гледам прекрасната Александра как сладко хапва, ми е ясно колко е вкусна тази спанакопита! :)
    Жани, благодаря за подробната рецепта! Харесвам подобни рецепти със зеленийки и ще пробвам!
    Приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Баницата остава супер хрупкава до последното парче, ако не беше толкова вкусна няма как да излъжа Александра да яде. Сигурна съм, че ще ти харесат корите, пълнежът може да бъде различен.
      Успешен утрешен ден!

      Изтриване
  9. Жани, изглежда адски хрупкава и вкусна. Ще опитам да видя дали моята Гъба ще я одобри , както твоята- много сладка Александра;) Поздрав!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ах тази твоя сладурана, още врътва ли ти копчетата на фурната? Аз едвам успявам да опазя яденето, докато се обърна и Александра светкавично ми засилва фурната на 250 С.
      Поздрави!

      Изтриване
  10. Въпрос към Александра: дали ми е запазила парченце?:) Много е сладка, жива и здрава да е! А спанакопитата ти изглежда вълшебно. Веднъж правих и аз ,но не успях чак така, дори съм доста далеч от твоето изпълнение. Но майсторът си е майстор. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Candy, няма мила, още същата вечер свърши :) На другия ден пак правих, в по- малка тава, пак я изпапахме :) Да, обаче имам и една в фризера, чака удобен момент да бъде изпечена :)
      Аз отскоро открих, че за да бъде така хрупкава и идеално точно изпечена трябва да се пече не на температура за баници, а за кексове. Опитай отново.

      Изтриване
  11. хехе,душичка миличка е малката,как сладко си похапва :) .
    Много вкусна спанакопита,няма две мнения,Жани и така подробно представена,браво,много ми хареса,поздравления!
    С пожелание за вкусен и творчески ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Роси!
      Весел слънчев ден от мен и Александра!

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...