петък, 28 октомври 2011 г.

Каридопита /Орехов кейк/

Karidopita_6541e

       Каридопита /в превод, орехова пита/ или орехов кейк е традиционен гръцки сладкиш. За нея съществуват десетки рецепти. Съставките не винаги са стандартни. В някои рецепти се прави с участието на краве масло или зехтин, прясно мляко, а в други дори без яйца. Съществуват различни вариации на каридопита: покрита с шоколадова кувертюра или с млечен крем и сметана, постна и т.н..

       В град Тирнаво (окръг Лариса, периферия Тесалия), освен класическия вариант, каридопитата е популярна в една вариация, която наричат “Пудинга”. Това е каридопита, направена по класическата рецепта, но покрита с ванилен крем и разбита сметана.

       Много популярен е и шоколадовия й вариант, в който се залива отгоре с течна шоколадова кувертюра. Някои дори я правят като шоколадови пастички. Нарязва се на квадрати, които се сиропират леко и се покриват с шоколад.

       Повечето традиционни гръцки сладкиши, правени в тава се наричат “пита”. Не се подвеждайте от наименованието “пита”, всъщност, в повечето случаи, става въпрос за различни видове кейк:
амигдалопита (бадемов кейк), яуртопита (кейк с кисело мляко) и т.н.

       Почти във всяка традиционна гръцка сладкарница в Гърция и чужбина, наред с тавите с баклава и кадаиф и други сиропирани сладкиши, се предлага и каридопита.

       Всяка домакиня има своя изпитана рецепта, така и аз, с радост ще ви споделя моята рецепта за класическа каридопита, по желание на милата Светлана (Eclectic Cuisine)

ПРОДУКТИ:

Karidopita_6139

6 яйца
3/4 ч.ч захар ( или 6 с.л. с връх)
1 ч.ч. галета или 9 ръжени сухара, смлени ( или 6 с.л. с връх)
1 ч.ч. орехи, смлени на едро ( или 6 с.л. с връх)
10 гр. бакпулвер (1/2 пакетче)
1 ч.л. канела равна
1 прахче ванилия

За сиропа:
1,5 ч.ч вода
1 ч.ч. захар (6 с.л. с връх)
5-6 пъпки карамфил (или на върха на чаена лъжичка карамфил на прах)
1 резен лимон

Karidopita_6153Karidopita_6211Karidopita_6223aKaridopita_6199Karidopita_6465Karidopita_6506Karidopita_6518Karidopita_6541

ПРИГОТВЯНЕ:

      Разделяме яйцата. Разбиваме белтъците на сняг с половината от захарта (3 с.л.). Жълтъците, разбиваме с другата половина захар (3 с.л.) на пухкав крем, докато побелеят.

      Смесваме галетата (смлените сухари) заедно с орехите, бакпулвера и канелата.  Към разбитите белтъци добавяме на части жълтъците и сместа от галета + орехи. Бъркаме плавно с ръка, за да запазим обема. Получената смест има плътност като тази на пандишпана.

     Изсипваме сместа в тавичка 25 см (или кръгла форма 24 см) и печем в предварително загряна фурна на 180С ( или на 160-170С с вентилатор), на средната скара,, за около 25-35 мин., до суха клечка. Изваждаме кекса и изчакваме 30 мин да изстине, след което сиропираме лъжица-лъжица с топъл сироп.

     Поръсваме отгоре със смлени орехи и режем по желание на квадрати, триъгълници или ромбове. Украсяваме с цели половинки орехи.

     Как да приготвим сиропа?
В една тенджерка слагаме водата (1,5 ч.ч.), заедно с захарта (6 с.л. с връх), карамфила и два резена лимон и оставяме да ври за не повече от 5 мин. Сваляме от огъня и отстраняваме кармфилчетата и лимоновия резен.

Бележки: Много е важно да ползвате тавичка подходяща за това количеството смес, за да стане каридопитата висока. Хубаво е готовата смес да достига 1 пръст от ръба на тавичката. При печене се надува, но след като изстине спада малко.

 Ако имате някакви въпроси или желаете да запитате за някаква рецепта, с голямо удоволствие бих споделила моя опит.
Успех!

Добре дошли в моя блог! Всички представени рецепти в блога са приготвени, оформени и заснети от мен, както и всички публикации са обект на авторско право по смисъла на Закона за авторско право и сродните му права. Можете да ги изплозвате с не търговска цел като посочите линк към тях.

71 коментара:

  1. Ама как така каридопита?Без увод,без обяснение!
    къде се губиш бе момиче?
    Проверявах аз ли не виждам,ти ли не публикуваш?
    Накарах ти се,сега към рецептата:)
    Ох,ох какъв аромат,какъв богат сладкиш,да го започнеш и да го ометеш целия!
    Чудничко завръщане направи Жани,моите поздравления!
    Прегръщам те и хубав уикенд!
    И да не се скриеш пак ей,че ще те открием и в Каламата:)))

    ОтговорИзтриване
  2. Жани и аз се чудих добре ли си, къде си, но онзи ден си ме навестила та се успокоих, че мислех даже да ти пиша съобщение във фб, а какво е това великолепие където си сътворила, как обичам такива сладкиши. Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  3. Жани, въздъхнах на висок глас! Това се казва кейк! Богат, ароматен... просто разкош! Сега ще се сдобия с орехи след няколко дни и това изкушение влиза в списъка ми с есенни рецепти :)Прегръдки мила и се надявам при теб всичко да е наред, че като гледам разните вълнения, които показват по телевизия изглежда притеснително!

    ОтговорИзтриване
  4. Фантастичен кейк, много интересен и различен, със сиропа предполагам освен, че е много ароматен е и супер сочен, страхотен изглежда!
    Поздрави и хубав уикенд :)

    ОтговорИзтриване
  5. Много обичам сладкиши с орехи. Не съм опитвала нещо подобно досега. Записвам си рецептата.
    Поздрави и хубави почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  6. Кате, имаш право, загубих се от компанията, но временно. Всичко е наред при мен, просто възникна една работа, която за две седмици ме погълна и нямах въобще време за блога. Едва сега, преди 3-4 дни се освободих и се заех отново с блога. Вярно, много ми липсваше нашата прекрасна компания, от време на време преглеждах вашите публикации и с удоволствие преглъщах :))))
    Тази каридопита е толкова сочна и лека, че наистина без много усилие може да си излапаш неусетно половин тава,докато се усетиш. Прегръдки и лек и спокоен уикенд!

    ОтговорИзтриване
  7. Павлинке, посещавах те от време на време, както обясних и на Катето, нямах никакво време за публикации.Каридопитата е лесна за изпълнение и е много икономична. Гледах из нашия интернет (братушките и тук са на линия!) и не видях много по темата, така, че вярвам съм ви изненадала приятно.Сърдечни прегръдки мила!

    ОтговорИзтриване
  8. Невероятен! както обичаме орехи у дома, две-три дози ще трябва да забъркам:)
    Траяна

    ОтговорИзтриване
  9. Габи, направи го, ще ти стане от любимите. Тук взе да става става напечено положението. Депутатите, където ги свари народа ги освиркват и замерят с яйца и домати. Иначе за дребния народ, ежедневието е: извънредни данъци, безработица и намаляване на заплатите на почти всички с по 300-500€.Прегръдки мила!

    ОтговорИзтриване
  10. Ева, става сочен и лек, защото няма масло, с сиропът е рядък, прилича по сладост и гъстота на сиропа от нашите компоти. Прегръдки и лек и слънчев уикенд!

    ОтговорИзтриване
  11. Ели, вярвам да ти станя от любимите :))Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  12. Траянке, пробвай да го, ще ти хареса и ще изненадаш приятно домочадието :)) Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  13. Жани,липсваше ми и на мен,радвам се,че отново си сред нас!
    И то как-с великолепен и сиропиран/много обичам така/ сладкиш!

    Пожелавам ти усмихната и слънчева неделя!

    ОтговорИзтриване
  14. Еликсирче, мила благодаря ти за сърдечните думи. Радвам се ,че и на теб ти допадна каридопитата :))
    Поздрави и весела и дълга неделя!

    ОтговорИзтриване
  15. Жани, точно това търсех! От както опитах този кейк го сънувам:)))) и със сигурност ще го приготвя тези дни, защото знам, че е божествен-орехи и мед! Преди около 2 часа сколасах да направя и смокиновите ти бонбони-съжалявам,че направих половин доза само:))))Благодаря ти, ти си вълшебница!:)

    ОтговорИзтриване
  16. Светланке, радвам се ,че можах да съм ти полезна. Рецептата е супер, правя я от няколко години и се харесва на всички, защото кейка става лек.
    В някои рецепти,при други домакини, например, където не зная какво слагат става тежка като тухла и прекалено мирише на карамфил.
    Много ме зарадва и с успеха ти с бонбоните. Едно друго момиче от Канада каза, че при вас смокините са много скъпи, 1$ на парче, вярно ли е? Ако е така, то да направиш такива бонбони е лукс :)))))))

    ОтговорИзтриване
  17. Великолепна рецепта! И аз съм любител на сиропираните сладкиши, но не много сладки! Много ми допадат съставките и ще я пробвам. Благодаря и поздрави!

    ОтговорИзтриване
  18. Гуинет и аз благодаря за интереса!

    ОтговорИзтриване
  19. Жани, смокините тук са наистина лукс, но пресните, а и не са така вкусни. Затова си отядох на смокини докато бях в България и си донесох няколко бурканчета сладко от смокини:)))
    Сушени смокини в Канада се намират почти навсякъде (два сорта),а в иранските магазини са на изгодна цена. Орехите са ужасно скъпи. В Барселона бяха по 17 евро/кг, а тук са $24/кг.

    ОтговорИзтриване
  20. Рецептата много ми хареса,поздрави!

    ОтговорИзтриване
  21. Чудесно предложение, Жани!



    Сърдечен поздрав!

    ОтговорИзтриване
  22. Жани,
    обожавам сладкиши с орехи. Този изглежда много вкусно!
    А на готовността ти да и пратиш смокини от Гърция, безкрайно благодаря, но засега ще се въздържа.Намерих едни, малко по-едрички идват, ще опита с тях и ако се получи ще споделя:-)
    Благодаря за хубавите предложения!

    ОтговорИзтриване
  23. Жани, много ми липсваше, да знаеш! Но завръщането ти е триумфално.:-))Кейкът е невероятен, изглежда страшно ароматен и вкусен, снимките ти са трепач.:-)) Поздравления!
    Когато имаш време, намини през блогчето ми, там съм ти приготвила изненада.:-))) Очаквам те!
    Прегръдки, мила и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  24. Мила Жани,радвам се ,че се завърна-толкова ми липсваше...А за сладкиша не се и съмнявам-ще го направя без да се замисля.
    Успешна нова седмица -прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  25. Браво Мъхче, щом си открила сухи смокини, всичко е наред. Още по-добре, че са големи, бонбоните ти ще станат щедри :))

    ОтговорИзтриване
  26. Хляб и сол,
    Леви,
    благодаря ви за сърдечните отзиви! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  27. Светланке, иначе бонбоните си ги докарала супер!

    ОтговорИзтриване
  28. Мони, благодаря ти за наградата, приемам с радост, ще я включа в отделен пост, че имам много награди да раздавам....Благодаря ти за вниманието и отношението ти. Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  29. Живке, мила, благодаря ти за сърдечните думи! Днес се изядоха последните две парчета от кейка. Дадох ги на леля ми, че тя е най- върл фен на моите произведения. После ми обажда се по телефона да ми каже колко невероятно вкусен бил.

    ОтговорИзтриване
  30. Жани този десерт ме грабна от пръв поглед,любимите ми аромати на едно място,приказка - канела,ванилия,карамфил......
    ще го направя в най-скоро време
    прегръдки
    желая ти успешна седмица

    ОтговорИзтриване
  31. Мария, май започна да ти харесва гръцката кухня? Идея: Понеже обичаш да правиш торти, можеш да го направиш във вид на торта, като го срежеш на 3 блата, да ги сиропираш със сиропчето, да го напълниш със сметана и крем ванилия и да го полееш с шоколадов ганаш. :-)) Прегръдки на теб и малкия сладур!

    ОтговорИзтриване
  32. Жани мерси много за идеята,но първият път ще го направя точно така като си го показала
    така ме грабна,че може и да го сънувам :))
    приятни сънища

    ОтговорИзтриване
  33. Браво, Жани, страхотна каридопита! Знаеш ли, че имам съшата рецепта и даже се бях наканила тия дни да я направя, но други ангажименти ме отнесоха.. Много се радвам, че резултата е толкова добър, непременно ще я направя и аз в най-скоро време!
    При мен те чака една награда, заповядай да си я получиш! :)

    ОтговорИзтриване
  34. Жании, пак с невероятно предложение ! Гледам и чета на празно стомахче и трябва да знаеш, че заплака със силен глас! Прекрасни рецепти споделяш, следя блога ти с огромен интерес и преглъщам ли преглъщам!
    И при мен имаш една наградка, която можеш да видиш когато имаш време.
    Поздрави:
    Бубу

    http://bybyskingdom.blogspot.com/2011/11/birthday-cake-vanilla-cupcakes-and.html

    ОтговорИзтриване
  35. Чудесно предложение Жани !
    Кейкът е разкошен !!!
    Обичам такива десерти :)
    Сърдечни поздрави от мен :-)

    ОтговорИзтриване
  36. Изглежда толкова невероятно сочен и ароматен! А с ванилен крем и сметана би бил просто неустоим!
    И аз съм от почитателите на ореховите сладкиши :-)

    Поздрави, Милена

    ОтговорИзтриване
  37. Жани, обожавам този кейк във всичките му вариянти, не отдавна опитах и един с крем карамел отгоре - много ми хареса! Записвам си и тази рецепта - непременно ще я пробвам!

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  38. Жани, обичам такива изчерпателни и образователни публикации!Беше удоволствие да науча нещо ново, а снимковия материал е толкова подробен, че би помогнал и на абсолютно начинаещ!Браво за старанието! Представила си и идеи за различни варианти!Възхитена съм!

    Хубав утрешен ден!

    ОтговорИзтриване
  39. ЖАНИ , ДОБРЕ ЗАВЪРНАЛА СЕ МИЛИЧКА!
    Много ми липсваха твоите публикации да знаеш и като чета по нагоре на всички си липсвала ,тъй че не изчезвай така за толкова време.
    Сладкиша ти е невероятен много примамлив .
    Снимките и твоите разкази ме залепят на монитора за дълго време.
    Благодаря ти че пак си сред нас.
    Силни прегръдки , хубава нощ и прекрасно утре!

    ОтговорИзтриване
  40. Мога да се похваля с един чуден и вкусен орехов сладкиш! Благодаря за вкусната рецепта. И тъй като го правих по-късни доби, с нетърпение очаквам отзивите на любимите хора утре.:)За съжаление не ми се надигна колкото твоя,но най-вероятно е бакпулвера. Купих една по-измислена марка и е възможно да е от него.

    ОтговорИзтриване
  41. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  42. Жани, надявам се, че при теб всичко е наред, защото ни липсват твоето присъствие и вкусни рецепти! Прегръдки и хубави почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  43. Γεια στα χέρια σου!

    ОтговорИзтриване
  44. мммммм изглежда страхотно, мерси че соделихте рецептата с всички нас, и аз ще я пробвам

    ОтговорИзтриване
  45. ЧЕСТИТА КОЛЕДА!
    ЗДРАВЕ ,КЪСМЕТ И УСМИВКИ!
    ОБИЧАМ ТЕ!

    ОтговорИзтриване
  46. Честита Коледа!
    Много здраве и любов за теб и семейството ти!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  47. Честита Коледа, Жани! Желая ти прекрасни празници и много усмивки! :)

    ОтговорИзтриване
  48. Честита Коледа и Щастлива Нова година! Желая ти много здраве, усмивки и късмет!
    Рецептата ти много ми хареса!

    ОтговорИзтриване
  49. Жани липсваш мила
    отдавна не си ми идвала на гости,а при мен има награда за теб

    ОтговорИзтриване
  50. Щастлива съм, че мога да споделя наградите си с теб! Заповядай в моя блог за да ги получиш!

    ОтговорИзтриване
  51. ЖАНИ, КЪДЕ СИ БЕ МИЛА ??? Много ми липсваш дано всичко да е наред при тебе!

    ОтговорИзтриване
  52. Жани, наминавам, наминавам, а теб те няма. Дано всичко да е наред и отсъствието да се дължи на хубави причини.
    Бъди жива и здрава и чакам с нетърпение да се върнеш на страничките на блогчето!
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  53. Изглежда нееевероятно! Обожавам кексове, кейкове и изобщо сладки неща с орехи или други ядки в краен случай. Щом е гръцки значи е доста сладък. Но гърците са много добри сладкари. Покрай турците ги подценяват доста, но и гърците не отстъпват на баклавата например!

    ОтговорИзтриване
  54. Фантастична пита! Определено би задоволила моят вкус - с орехи и захарна заливка. Задължително ще я изпробвам.Благодаря за споделената рецепта.

    ОтговорИзтриване
  55. Изглежда невероятно! Малко сметана и едно кафе са перфектното допълнение :)

    ОтговорИзтриване
  56. Изглежда божествено! Макар да съм на вълна десерти с плодове, и този с орехите ми допада много! успех на блога!

    ОтговорИзтриване
  57. Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News.
    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?

    I've been trying for a while but I never seem to get there! Cheers
    my site: official trailers

    ОтговорИзтриване
  58. Страхотен изглежда и щом е с орехи непременно ще го направя.Благодаря за рецептата.

    ОтговорИзтриване
  59. Сочно предложение :)Тъкмо имам много орехи от дядо и ще пробвам този пита. Харесва ми, че има захарен сироп което ще я направи много сочна.


    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  60. Una ricetta davvero interessante! Grazie per averla condivisa, la proverò :-)

    ОтговорИзтриване
  61. Честита Нова година! Да е здрава и щастлива, мирна и засмяна!

    ОтговорИзтриване
  62. страхотен кейк, само като го гледам и огладнявам!ще пробвам рецептата със сигурност!браво

    ОтговорИзтриване
  63. Жани, много вкусна рецепта. Непременно ще се опита. Благодаря. Хубав блог.

    ОтговорИзтриване
  64. This website was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me. Appreciate it!

    Here is my webpage read more

    ОтговорИзтриване
  65. Много благодаря за невероятната рецепта, вчера я направих и вече днес сутринта нямаше и помен от сладкиша,който за няколко минути беше опустошен.Надявам се да ни пишете с още рецепти.Всичко е вкусно и с продукти които всяка една домакиня според мен има в повечето случаи.Щом има и вариация, ще се радвам ако ни я покажете и нея.Много ви благодаря и за съвета който ни давате за тавата, ако не бяхте написали нямаше да ми направи впечатление и щях да я сложа в малко по- голяма и тогава нямаше така да се издуе добре.Във всичко си има тънкости.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се зарадвах, за хубавите отзиви! Най-вече, че ви се получила висока, както трябва и да бъде. Ще имам в предвид в бъдеще да покажа и другите два варианта на каридопита, за които писах.
      Рецептите с гръцки ястия, които показвам са традиционните, поне така както са приети тук в Месиния. Повечето от тях са екзотични за България, но има и доста, които ще станат любими на читателите на блога. Поздрави и много Записвания за почивка в Месиния ви желая!

      Изтриване
  66. много вкусно нещо!
    дойдох, за да ти благодаря и тук за рецептата, където си му е мястото : )
    колко хубаво и леко странно - трябвало е да минат 15 години, за да се сетя за това вкусно нещо, да попитам и... да те намеря : )
    а сега отивам да почета и други интересни работи в твоя блог.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти за посещението и за коментара. Много се радвам, че в къщи сте харесали кейка и най-важното, че този вкус, който си запомнила от преди 15 години си го намерила при мен. Прегръдки!

      Изтриване
  67. Това име страшно ми хареса коридопита, не знаех че означава това, но ето и една полза когато четеш в Интернет да научиш и нещо ново.Определено ще си препиша рецептата и тези дни когато имам малко повече свободно време ще се опитам да приготвя всичко, както сте ниписали.Виждам, че има доста яйца а казват че там където е слага повече, то няма как да не е вкусно.Има и галета, един доста по различен сладкиш от тези,които правя и дома и може би това ме грабна веднага като го видях.

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...