вторник, 11 март 2014 г.

Калмари пържени

Καλαμαράκια τηγανιτά

__9045_thumb9

На всички ни се услаждат пържените калмари, особено когато ги хапваме сервирани в таверна. Все се питаме за начина, по-който са приготвени, за да бъдат крехки, с хрупкава коричка и защо когато пържим калмари в къщи, около печката заприличва на бойно поле…..а калмарите ни стават жилави и сухи.

Всъщност за мен беше предизвикателство да разгадая тази маестрия, след многократни незадоволителни опити. Мислех си, че не е кой знае колко важно постижение и просто бях решила, че най-накрая съм им  хванала колая.

И ето, че миналата седмица, когато ходих се събрахме по случай Чистия понеделник, в моята приятелка, ми се похвали, че научила тайната на крехките калмари от една готвачка в таверна . Оставам си аз зачудена и чакам да чуя тайната….Тайната значи била, бъдат оцедени максимално от водата и да се пържат в много и горещо масло за кратко време……аз пак си оставам зачудена и питам: “Че ти не знаеш ли”? Почва тя да ми се оплаква, че никога не й ставали сполучливи и все й пръскали и излизали жилави.

На мивката чакат три килограма калмари за пържене, изважда тя един тиган, налива масло и се приготвя да пържи. Представям си резултата и почвам да нервнича, питам дали няма дълбока тенджера, за да изпържи калмарите в нея. Тя продължава да гледа недоумяващо как може да се пържи в тенджера. Аз й обяснявам, че тиганът не е подходящ, защото е плитък, а калмарите искат да се “къпят” в масло (така както ги пържат в фритюрниците в таверните) и освен това когато се пържат в много масло, на малки порции в тенджера не пръскат толкова много, стават за кратко време и температурата на маслото не спада. Казвам й, че в домашни условия каламарите стават жилави, когато се пържат на големи порции, тогава температурата на маслото спада, започват да врат, да отделят вода, съответно и да пръскат на всички посоки….  Почна тя да кима с одобрение и пусна първата порция в тигана….. Гледам аз на нокти, колко калмари ще сложи тя вътре и ръмжа….Подвиквам: Стига! Стига!…..Резултатът беше задоволителен, изпържиха се както трябва, обаче маслото все пак цапаше наоколо. Настоях аз да извади една дълбока тенджера, че да станат както трябва, а и да има да чисти по-малко след това и я пратих да сервира на гостите. По едно време ми хрумна, че щом като тя не знае как се пържат, значи има и други, като нея, извадих телефона и дръпнах това видео. После колективно ядохме калмари и домакинята все питаше гостите (по типичен гръцки маниер): Ине малака?- Крехки ли са ?…. Крехки ли са? А пък те: Не, не, поли малака, поли ностима, миа хара…. Да, да много крехки…много вкусни, много добре…..

              

Пояснение:

Размразяваме бързо калмари (или риба) като ги потопим в леген пълен с вода.Почистваме калмари като отстраняваме прозрачния кокъл, изкормваме вътрешностите, измиваме под течща вода като бъркаме с пръст в коремчето, за да проверим дали няма следи от пясък. Другата част, главата с пипалата, отстраняваме очите и устата, която прилича на твърда бяла топка, с челюсти и се намира в центъра на пипалата, Ако калмарите са големи, нарязваме на ленти с ширина 3 см, ако са малки ги оставяме цели. Измиваме, посоляваме и оставяме да се изцеждат в кевгир, като ги разбъркваме периодически за да изтече отделилата се вода.

В тавичка сипваме брашно. (Идеалната смес е 50-50 брашно за обща употреба и жълто грисово брашно подходящо за селски хляб). Набрашняваме на малки порции калмарите, прехвърляме в друга тавичка, изтръскаме излишното брашно и пържим в горещо масло, в дълбок съд, на малки порции за кратко време.

Успех!

__9043_thumb7

Добре дошли в моя блог! Всички представени рецепти в блога са приготвени, оформени и заснети от мен, както и всички публикации са обект на авторско право по смисъла на Закона за авторско право и сродните му права. Можете да ги изплозвате с не търговска цел като посочите линк към тях.

8 коментара:

  1. Много ми беше полезна рецептата! Непременно ще опитам:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Траянче, то рецепта няма, само упътвания по лични наблюдения придобити с много пържене.
      Радвам са, че съм помогнала :)

      Изтриване
  2. Жани, до сега само веднъж от три пъти съм го постигала, гледайки видео и четейки, май с пресните калмари, а в ресторантите май са готови замразени и пак са страхотни или просто ги обичам приготвени от друг....

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Игличе, няма значение дали са пресни или замразени, начинът на пържене е един същ, в много масло и горещо масло, пържене на малки порции, за да се изпържват за кратко време. Разбира се пресните са още по-вкусни и много по-скъпи 9-12€ кг, в сравнение със същия размер като тези от видеото 3-4€ кг. В ресторантите имат фритюрници, топят ги в повечето случаи, особено тези които са на кръгчета в течна панировка, за да не се цапа маслото.

      Изтриване
  3. Изглеждат фантастично-поли ностима....
    Слънчев и усмихнат ден,Жани!

    ОтговорИзтриване
  4. Всичко е чудесно обяснено но ако може да ми кажете по какво да позная дали да готови. Пресните дебели пипала колко минути приблизително се пържат. Все или ми са уж сурови или ми стават едни стопени и жилави.Мноого Ви моля кажете.

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...